I made this widget at MyFlashFetish.com.

RENUNGAN

Jun 25, 2010



KITA MAMPU MENGUBAH DUNIA


Ada seorang lelaki tua, terbaring tidur tidak berdaya termenung akan masa mudanya bersendirian. Dalam menungannya itu ia berbincang dengan dirinya sendiri. Dalam keadaan bersedirian sudah tentulah banyak yang direnungkan. Hatinya berkata,

'Ketika aku menjadi seorang pemuda, aku bermimpi ingin merubah dunia. Seiring dengan waktu, usiaku kian bertambah. Dunia tidak berubah. Dunia tidak kunjung berubah. Maka impianku terbantut pula untuk mengubah negeri ini. Namun impian itu juga tidak berhasil. Negeri ini juga tidak berubah.'

'Ketika usiaku sudah memasuki waktu senja. Dengan semangatku yang masih menggebu. Lalu aku mengimpikan untuk mengubah keluargaku. Orang-orang yang kucintai. Orang-orang yang ada disekelilingku. Tetapi mereka juga tidak mampu aku merubahnya.'

Kini disaat terbaring lemah tidak berdaya. Air matanya mengalir tak terasa. Bajunya basah dengan air mata. Lelaki tua bergumam pada dirinya sendiri.

'Bila masa muda itu aku mengubah diriku sendiri. Maka aku akan menjadi pautan. maka aku boleh mengubah keluargaku. Memberi inspirasi dan mendorong orang-orang disekelilingku untuk melakukan kebaikan. Dari mereka menanam dan menebarkan kebaikan, cinta dan kasih sayang sehingga mampu memperbaiki negeri ini. Tanpa disedari aku telah mengubah dunia.

Pengajaran diatas adalah , kita tidak mampu mengubah dunia bila kita tidak mampu mengubah diri kita sendiri. Mulailah dengan melakukan kebaikan yang paling mudah seperti bertegur sapa, menebarkan senyum untuk pasangan hidup kita, membantu orang tua yang hendak menyeberang jalan atau sekadar bertanya bagaimana khabar dan duduk berbincang walau sebentar mewujudkan simpati kita. Maka kebaikan itu menjadi virus yang menyebarkan kemana-mana. Pada saat itulah sebenarnya kita telah mampu mengubah dunia. --
Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa mendapatkan kemenangan (QS, an-Naba' :31).

No comments:

Post a Comment